Sessió
1: Activitat d'idees prèvies. Treball amb notícia.
Mostrar als alumnes la següent notícia:
http://www.diaridegirona.cat/cultura/2014/11/20/portalada-ripoll-entra-llista-indicativa/697945.html
http://www.diaridegirona.cat/cultura/2014/11/20/portalada-ripoll-entra-llista-indicativa/697945.html
(amb la primera part, fins on diu "Debat intens" n'hi ha prou.)
Activitat
1: (Idees prèvies)
Aquesta
primera activitat es desenvoluparà de manera oral i conjunta amb
tota la classe. Per poder-la realitzar llegirem el títol de la
notícia i intenterem analitzar-lo i comprendre tot el seu rerefons.
En aquesta posada en comú i en la construcció del coneixement
conjunt, el docent haurà de guiar la discusió per tal de que una
sèrie de coneixements sorgeixin, se'n parlin i es corrabori el seu
significat.
Aquestes
idees són:
- Patrimoni -> Conjunt de bèns o indrets que pertànyen a algú o a una zona.
- Humanitat -> Conjunt de éssers humans que hi ha a tot el món.
- Patrimoni proper, local i personal
- Què significa llista indicativa
- Què és una portalada
- Què és la UNESCO.
Activitat
2 (comprensió de la notícia)
Per
tal de realitzar aquesta tasca els alumnes s'hauran d'agrupar en
equips de dos per tal de portar a terme la pràctica. Aquesta
pràctica anirà destinada a comprendre el missatge que transmet el
diari i en discutir per assolir una possible resposta a les
preguntes. Les respostes hauran de ser escrites.
Les
preguntes de la comprensió lectora són:
- Descriu com us sembla que és el procès que es segueix per ser Patrimoni de la Humanitat.
- Què es pot presentar com a candidatura? Quins requisits es necessita per poder entrar a la llista?
- Com és coneguda la portalada? Per què? Com creus que la van fer?
- Quins diries que són els objectius del Patrimoni de la Humanitat?
Activitat
3 (Posada en comú i reflexió)
Aquesta
activitat es durà a terme de forma conjunta i oral amb tots els
membres de la classe i consistirà en:
- Posar en comú les respostes i modelar-les per aconseguir l'esquema més complet.
- Iniciar un petit debat sobre com era la vida en un monestir.
- Imaginar com afectaria al poble i a la comarca, l'acceptació a P.H. de la portalada de Ripoll.
Sessió
2: Activitat d'exploració. Sortida
En
la segona sessió, el mestre i els alumnes faran una sortida a algun
edifici emblemàtic o important del municipi. El mestre haurà
d'assegurar-se que un informador (font oral) expliqui les
característiques i la història del monument arquitectònic.
Un cop acabada la visita, els alumnes hauran de respondre un petit qüestionari en equips de quatre, En aquest questionari és important
que es treballin aspectes històrics com el què s'hi feia, per què
era important en la seva època i què s'hi fa ara; també algunes de les característiques
artístiques i arquitectòniques de l'edifici. Finalment, s'explicarà
als alumnes perquè és important conservar aquell edifici i, en
general el bé arquitectònic que respresenta.
Aquesta
activitat és una preparació per a poder realitzar l'activitat de la
sessió 3 d'adopció del patrimoni.
Sessió
3: Activitat d'investigació. Adopció d'un monument
Gràcies
a la sortida de la sessió 2, ara els alumnes poden saber quins són
els trets més importants que es poden treballar si s'estudia la
història d'un monument. Així que la següent activitat que faran
(seria una tasca de deures) és adoptar un monument. Es faran grups de 4
membres. I cada grup haurà de triar un monument del seu municipi, o
no, i haurà de fer un treball d'investigació del monument per
poder-se'n convertir en els informadors orals davant la resta de la
classe.
Cal
remarcar que el tipus de monument adoptat serà com el que defineix el
programa EAM a Catalunya:
“La
concepció de monument que es contempla en el projecte és el de
conjunts urbans o rurals, edificacions senzilles, jaciments
arqueològics modestos, etc., molts d'ells poc espectaculars
possiblement des del punt de vista estètic, però històricament
significatiu i informatiu, especialment en el context de la història
local”; “Un monument adoptat pot ser un jaciment arqueològic de
qualsevol època, un espai urbà com places o carrers, un taller
artesanal, una antiga explotació agrícola, un habitatge obrer del
segle XIX...”
Així
doncs, caldrà evitar obres artístiques d'autors més o menys
reconeguts.
Per
a aconseguir que els grups realitzin la investigació i l'adopció
del monument amb garanties d'èxit, doncs, durant la sessió 3, els
alumnes hauran de fer una fitxa amb diferents ítems sobre què
parlar. Un exemple seria aquest:
·
Nom del Monument i fotografia:
·
Edat del monument:
·
Coordenades geogràfiques (Troba-les a Google Earth Satellite!):
·
Característiques arquitectòniques o artístiques:
·
Com ha canviat físicament?
·
Què s'hi feia abans? I qui hi participava?
·
Què s'hi fa ara? I qui hi participa?
·
Altres aspectes, anècdotes o curiositats a mencionar (opcional
però recomenable):
·
Propostes de millora (opcional però recomanable):
|
Per
tal que surtin tots els ítems (o potser més i tot), a classe es
faran 4 grups. Aquests, pensaran els ítems que hauria de tenir la
fitxa i la faran. D'aquesta manera, sortiran 4 propostes que després
ajuntarem per fer-ne una de comuna per a tots. Si a la proposta final
hi manca algun ítem rellevant, el mestre podrà afegir-lo tot
comentant-ho amb els alumnes.
Sessió
4: Coavaluació i mobilització de nous continguts.
Aquesta
sessió la dedicarem a coavaluar la feina feta pels companys. Els
grups hauran de presentar (amb el suport de la fitxa, sense, o amb
algun altre suport a elecció seva com per exemple, un mural o alguna
fotografia buscada a la xarxa si l'aula té pissarra digital o inclús
la localització del monument en el google earth) l'adopció del
monument que han elegit. D'aquesta manera, tots els alumnes seran
experts en un d'ells i en sabran una mica dels altres. Per fer-la,
utilitzaran una rúbrica d'avaluació com la següent:
Enhorabona!
|
Prou
bé!
|
Llàstima!
|
|
Ítems:
|
Han
comentat tots els punts a tractar, exceptuant els opcionals.
|
S'han
deixat de comentar un dels punts.
|
S'han
deixat de comentar dos o més ítems.
|
Participació
en la presentació.
|
Han
participat tots els membres del grup per igual.
|
Han
participat tots els membres del grup però alguns menys que
altres.
|
No
ha participat algun dels membres del grup.
|
Comunicació
no verbal
|
Han
fet gestos per ajudar-se de les explicacions i han parlat amb veu
clara i entenedora
|
Han
parlat amb veu clara i entenedora però no han fet gestos per
ajudar-se de les explicacions.
|
Mentre
feien la presentació, costava d'entendre'ls i estaven quiets com
estaquirots.
|
Propostes
de millora
|
Han
proposat alguna millora
|
No
han fet cap proposta de millora
|
|
Anècdota
o curiositat
|
Han
explicat alguna anècdota o curiositat
|
No
han explicat cap anècdota ni curiositat
|
(si hi hagués temps, la rúbrica la podrien fer ells mateixos però per manca de temps tal i com hem estructurat la U.D. no podia ser)
En
acabar, el mestre farà una breu explicació sobre altres tipus de
patrimonis (vegeu el dossier) per mobilitzar nous continguts i explicarà què han de fer per a la pròxima sessió.
Sessió
5: Cloenda. Presentació objecte històric.
Per
a aquesta sessió de cloenda, els alumnes hauran hagut de dur un
objecte antic. Pot ser alguna eina o instrument que ja no s'utilitzi,
que estigui en desús, o que encara algun col·lectiu utilitzi i
que en el seu moment hagués sigut un gran avenç però que ara
s'estigui substituint per algun altre instrument. O simplement un
objecte que sigui molt vell i tingui molt anys.
Exemples
podrien ser: una cinta VHS o disquets, una càmara antiga, una moneda
antiga, un objecte o joguina personal d'algun avi, una eina
oxidada,...
Llavors
els alumnes, d'una manera poc estricte o formal, exposaran els
objectes a la resta de la classe: explicaran quina és la seva
història, qui l'utilitzava, perquè creuen que ja no s'utilitza,...
Aquesta
activitat pot ser molt engrescadora per alumnes que provinguin
d'altres cultures perquè els objectes que poden dur no només poden
ser antics sinó que la resta d'alumnes amb prou feines coneixeran.
Finalment,
(opcional però interessant) es farà un recull fotogràfic dels
objectes i, amb el seu nom, es penjarà al blog de l'escola (si en
té) o s'exposarà imprès a l'aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada