Activitats

Sessió 1: Activitat d'idees prèvies. Treball amb notícia.

(amb la primera part, fins on diu "Debat intens" n'hi ha prou.)

Activitat 1: (Idees prèvies)

Aquesta primera activitat es desenvoluparà de manera oral i conjunta amb tota la classe. Per poder-la realitzar llegirem el títol de la notícia i intenterem analitzar-lo i comprendre tot el seu rerefons. En aquesta posada en comú i en la construcció del coneixement conjunt, el docent haurà de guiar la discusió per tal de que una sèrie de coneixements sorgeixin, se'n parlin i es corrabori el seu significat.
Aquestes idees són:
  1. Patrimoni -> Conjunt de bèns o indrets que pertànyen a algú o a una zona.
  2. Humanitat -> Conjunt de éssers humans que hi ha a tot el món.
  3. Patrimoni proper, local i personal
  4. Què significa llista indicativa
  5. Què és una portalada
  6. Què és la UNESCO.

Activitat 2 (comprensió de la notícia)

Per tal de realitzar aquesta tasca els alumnes s'hauran d'agrupar en equips de dos per tal de portar a terme la pràctica. Aquesta pràctica anirà destinada a comprendre el missatge que transmet el diari i en discutir per assolir una possible resposta a les preguntes. Les respostes hauran de ser escrites.
Les preguntes de la comprensió lectora són:
  1. Descriu com us sembla que és el procès que es segueix per ser Patrimoni de la Humanitat.
  2. Què es pot presentar com a candidatura? Quins requisits es necessita per poder entrar a la llista?
  3. Com és coneguda la portalada? Per què? Com creus que la van fer?
  4. Quins diries que són els objectius del Patrimoni de la Humanitat?

Activitat 3 (Posada en comú i reflexió)

Aquesta activitat es durà a terme de forma conjunta i oral amb tots els membres de la classe i consistirà en:
  1. Posar en comú les respostes i modelar-les per aconseguir l'esquema més complet.
  2. Iniciar un petit debat sobre com era la vida en un monestir.
  3. Imaginar com afectaria al poble i a la comarca, l'acceptació a P.H. de la portalada de Ripoll.



Sessió 2: Activitat d'exploració. Sortida

En la segona sessió, el mestre i els alumnes faran una sortida a algun edifici emblemàtic o important del municipi. El mestre haurà d'assegurar-se que un informador (font oral) expliqui les característiques i la història del monument arquitectònic.

Un cop acabada la visita, els alumnes hauran de respondre un petit qüestionari en equips de quatre, En aquest questionari és important que es treballin aspectes històrics com el què s'hi feia, per què era important en la seva època i què s'hi fa ara;  també algunes de les característiques artístiques i arquitectòniques de l'edifici. Finalment, s'explicarà als alumnes perquè és important conservar aquell edifici i, en general el bé arquitectònic que respresenta. 

Aquesta activitat és una preparació per a poder realitzar l'activitat de la sessió 3 d'adopció del patrimoni.



Sessió 3: Activitat d'investigació. Adopció d'un monument

Gràcies a la sortida de la sessió 2, ara els alumnes poden saber quins són els trets més importants que es poden treballar si s'estudia la història d'un monument. Així que la següent activitat que faran (seria una tasca de deures) és adoptar un monument. Es faran grups de 4 membres. I cada grup haurà de triar un monument del seu municipi, o no, i haurà de fer un treball d'investigació del monument per poder-se'n convertir en els informadors orals davant la resta de la classe.

Cal remarcar que el tipus de monument adoptat serà com el que defineix el programa EAM a Catalunya:
La concepció de monument que es contempla en el projecte és el de conjunts urbans o rurals, edificacions senzilles, jaciments arqueològics modestos, etc., molts d'ells poc espectaculars possiblement des del punt de vista estètic, però històricament significatiu i informatiu, especialment en el context de la història local”; “Un monument adoptat pot ser un jaciment arqueològic de qualsevol època, un espai urbà com places o carrers, un taller artesanal, una antiga explotació agrícola, un habitatge obrer del segle XIX...”

Així doncs, caldrà evitar obres artístiques d'autors més o menys reconeguts.

Per a aconseguir que els grups realitzin la investigació i l'adopció del monument amb garanties d'èxit, doncs, durant la sessió 3, els alumnes hauran de fer una fitxa amb diferents ítems sobre què parlar. Un exemple seria aquest:


· Nom del Monument i fotografia:

· Edat del monument:

· Coordenades geogràfiques (Troba-les a Google Earth Satellite!):

· Característiques arquitectòniques o artístiques:




· Com ha canviat físicament?




· Què s'hi feia abans? I qui hi participava?






· Què s'hi fa ara? I qui hi participa?






· Altres aspectes, anècdotes o curiositats a mencionar (opcional però recomenable):




· Propostes de millora (opcional però recomanable):





Per tal que surtin tots els ítems (o potser més i tot), a classe es faran 4 grups. Aquests, pensaran els ítems que hauria de tenir la fitxa i la faran. D'aquesta manera, sortiran 4 propostes que després ajuntarem per fer-ne una de comuna per a tots. Si a la proposta final hi manca algun ítem rellevant, el mestre podrà afegir-lo tot comentant-ho amb els alumnes.



Sessió 4: Coavaluació i mobilització de nous continguts.

Aquesta sessió la dedicarem a coavaluar la feina feta pels companys. Els grups hauran de presentar (amb el suport de la fitxa, sense, o amb algun altre suport a elecció seva com per exemple, un mural o alguna fotografia buscada a la xarxa si l'aula té pissarra digital o inclús la localització del monument en el google earth) l'adopció del monument que han elegit. D'aquesta manera, tots els alumnes seran experts en un d'ells i en sabran una mica dels altres. Per fer-la, utilitzaran una rúbrica d'avaluació com la següent:


Enhorabona!
Prou bé!
Llàstima!
Ítems:
Han comentat tots els punts a tractar, exceptuant els opcionals.
S'han deixat de comentar un dels punts.
S'han deixat de comentar dos o més ítems.
Participació en la presentació.
Han participat tots els membres del grup per igual.
Han participat tots els membres del grup però alguns menys que altres.
No ha participat algun dels membres del grup.
Comunicació no verbal
Han fet gestos per ajudar-se de les explicacions i han parlat amb veu clara i entenedora
Han parlat amb veu clara i entenedora però no han fet gestos per ajudar-se de les explicacions.
Mentre feien la presentació, costava d'entendre'ls i estaven quiets com estaquirots.
Propostes de millora
Han proposat alguna millora


No han fet cap proposta de millora
Anècdota o curiositat
Han explicat alguna anècdota o curiositat


No han explicat cap anècdota ni curiositat

(si hi hagués temps, la rúbrica la podrien fer ells mateixos però per manca de temps tal i com hem estructurat la U.D. no podia ser)

En acabar, el mestre farà una breu explicació sobre altres tipus de patrimonis (vegeu el dossier) per mobilitzar nous continguts i explicarà què han de fer per a la pròxima sessió.



Sessió 5: Cloenda. Presentació objecte històric.

Per a aquesta sessió de cloenda, els alumnes hauran hagut de dur un objecte antic. Pot ser alguna eina o instrument que ja no s'utilitzi, que estigui en desús, o que encara algun col·lectiu utilitzi i que en el seu moment hagués sigut un gran avenç però que ara s'estigui substituint per algun altre instrument. O simplement un objecte que sigui molt vell i tingui molt anys.

Exemples podrien ser: una cinta VHS o disquets, una càmara antiga, una moneda antiga, un objecte o joguina personal d'algun avi, una eina oxidada,...

Llavors els alumnes, d'una manera poc estricte o formal, exposaran els objectes a la resta de la classe: explicaran quina és la seva història, qui l'utilitzava, perquè creuen que ja no s'utilitza,...

Aquesta activitat pot ser molt engrescadora per alumnes que provinguin d'altres cultures perquè els objectes que poden dur no només poden ser antics sinó que la resta d'alumnes amb prou feines coneixeran.

Finalment, (opcional però interessant) es farà un recull fotogràfic dels objectes i, amb el seu nom, es penjarà al blog de l'escola (si en té) o s'exposarà imprès a l'aula.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada